neděle 26. června 2011

Malování světlem

Když jsem si před několika měsíci pořizoval svůj druhý fotoaparát(po kompaktu byla na řadě zrcadlovka), rozhodoval jsem se kolik investovat, abych si zaručil přístroj, který mi bude i přes můj rozvíjející se zájem o fotogafování stačit několik let. Limitem byly samozřejmě finance. Nakonec jsem dal na radu zkušenějších. Celkový set byl sice dražší než podle původního plánu, ale díky souhře náhod se mi ho podařilo sehnat výrazně levněji. O tom ale někdy příště.
Fotograf se časem začne soustředit na konkrétní způsob focení - krajinář, sportovní fotograf, ateliér a podobně. Než se k tomu dopracuje, může si projít něčím, co jsem nazval zkušební období. Fotí se prakticky všechno, co působí zajímavě a metodou pokus omyl se získává to nejlepší. Trénují se různé techniky a někdy to znamená strávit u jednoho záběru i několik hodin. Tak daleko sice ještě nejsem, protože stále nemám tolik času k dispozici, nicméně první pokusy už zde byly. A zatím je to jedna ku jedné. Focení noční oblohy se nezdařilo, vzhledem k tomu, že jsem ještě fotoaparátu zcela neporozuměl. Druhý pokus byl o něco lepší. Techniku malování světlem jsem viděl v časopisu a chtěl jsem ji vyzkoušet už delší dobu. Co je k tomu potřeba? Nejvhodnější čas je za šera, těsně po západu slunce kdy ještě není úplná noc, ale je zároveň dostatečně temno. Budete potřebovat delší čas závěrky(cca 30 vteřin) a s tím souvisí i použití stativu. Pokud nebudete dva tak ani jiná možnost neexistuje. No a další důležitá věc je externí blesk, který jednoduše vytáhnete z patice, nastavíte na cca 1/4 výkonu(aby jste mohli nasvítit objekt vícekrát v kratším čase) a uvedete ho do manuálního režimu. V neposlední řadě pak můžete použít buď časovou, nebo dálkovou spoušť, aby jste stlačením tlačítka na tělu fotoaparát nerozkmitali. Manuální režim se zdál pro toto focení nejvhodnější, nicméně jsem se měl pokusit udělat o několik více snímků s rozdílným nastavením ISO, abych je mohl porovnat. Chybama se člověk učí. Samozřejmostí pak bylo focení do formátu RAW abych ho mohl dodatečně upravit. Motiv je sice jenom zkušební, ale účelu posloužil. Návod postupu je jednoduchý - nastavte fotoaparát a připravte si do ruky blesk. Jakmile zmáčknete spoušť, vyražte. Je důležité aby jste během přecházení záběrem byli neustále v pohybu. Potom stačí už jen během přecházení osvítit místa, která chcete aby vynikla. Vzdálenost nasvícení je cca 1,5 metru.

Žádné komentáře: