pátek 14. listopadu 2008

Křížem krážem

Tak už se to pomalu blíží. Dny utíkají rychleji než minulý týden, ale večery jsou stále hodně dlouhé. Poslední víkend na ostrově a já nemám žádný konkrétní plán. Kdyby alespoň přálo počasí! Pravděpodobně budu pokračovat v balení z čehož mám trochu obavy. Ne že bych měl k dispozici málo místa, ale posilovací lavice, skříňka a krabice s audiem zaberou poměrně dost prostoru v autě i se sklopenými sedačkami. Snad mě tentokrát zase nebudou probírat celníci jako při návratu z dovolené.

Zvětšit mapu

Tuhle mapu už mám připravenou delší dobu. Dělal jsem ji ve chvíli, kdy jsem se pokoušel o svoji vlastní Evropu(míst, kde jsem už byl). Bohužel já a počítač si občas nerozumíme, takže není hotová a dlouho ještě nebude(pochybuju že na to doma teď bude čas). Tuhle jsem však stihnul, takže ji můžu vložit na blog. A vy se můžete mrknout, kam jsem(jsme) se za ten necelý rok podíval(i).Z té změti čar vám musí jednoznačně vyplynout, že mít tu auto je velká výhoda. I když to má sebou spojené vysoké náklady na dopravu. I tak toho přesto nelituju, protože jsme díky tomu procestovali tuhle turisticky zajímavou zemi křížem krážem. A v neposlední řadě jsme taky bydleli několik kilometrů za městem. Bus tu bohužel není tak dobře řešený, jako u nás.

Když už jsem to nakousl, tak bych chtěl jen poznamenat, že spoustu věcí máme v čechách lépe řešenou, než tady. Autobusové spojení je tu(mimo auta) nejfrekventovanější způsob dopravy. Přesto se mi stále zdá nedořešený, když pominu dopravu mezi velkými městy. Vlakové spojení neexistuje skoro vůbec a s kvalitou trati by asi naši drážní inspektoři měli velké problémy. Další v řadě je školský systém. Ač to nepíšu rád:-), važme si toho, jaký máme oproti západu. Je v něm sice spousta nedůležitých věcí, ale i tak! Když vidím, jak jsou tu všichni hloupí, tak jsem rád, že jsem ve škole alespoň trochu(občas:-)) dával pozor. To samé platí o službách. Nepotřebujete tu sice milióny formulářů, ale opět se na cokoliv dlouho čeká a také pokud potřebujete něco konkrétního sehnat v obchodě, tak vás čeká hledání jehly v kupce sena.

Když bych to dával do poměru platově, tak minimální mzda je tu měsíčně okolo 1400 euro(34 000,-). Znamená to pokud máte 8,65 euro na hodinu. To je minimum, kterým je placena většina zahraničních pracovníků. Nicméně...například palivo(nafta, benzín) tu stojí stejně jako u nás(aktuálně 1,11 euro/litr), to samé platí například i o cenách mobilních operátorů. Jsou ještě lepší než u nás, když zvolíte správný tarif. Ceny v obchodech za oblečení a jiné věci jsou většinou stejné. Dražší je však jídlo a především maso. Náklady na bydlení jsou také větší než u nás a to stejné platí i o nákladech na provoz vozidla. Pokud do toho nezahrnu pohonné hmoty, tak pojištění a pořízení auta, je tu hodně drahé. Stále to ale srovnávám s našimi cenami. Důležité je si uvědomit, že plat k tomu tu mají mnohonásobně vyšší, než my a také daně se mi zdají docela malé. Otázka je, jestli je tenhle systém udržitelný a jak dlouho to může fungovat.

Žádné komentáře: